Johannas kök

2009-04-02

Kokoskakor

ca 30 kakor

* 125 g smör eller 100 g ghi
* 4 äggvitor
* 200 g kokosflingor
* 1 msk malen kardemumma


Smält fettet ( i mikron eller i en kastrull) och rör ner kokosen. Rör sedan ner äggvitorna och kardemumman och låt stå cirka en timme. Kokosflingorna blir torra om de inte får stå och dra sig, även om det inte är helt nödvändigt med en hel timme.

Dutta ut kokosröran på ett bakplåtspapper, förslagsvis med ett matskedsmått. Doppa måttet i vatten ibland så fastnar det inte så lätt.

Grädda ca 10 min mitt i ugnen på 175°, de ska få lite färg underifrån.

Dessa kakor är som synes gjorda helt utan socker, men jag tycker att de blir väldigt goda ändå. För de som vill ha söta kakor, kan man förstås tillsätta lite honung. Prova även att smaksätta med citronskal.

PS. Anledningen till att jag använder äggvitor är att jag får så mycket sådana över, dessutom blir de nog lite extra frasiga då.

Etiketter:

8 kommentarer:

  • Hej

    Kokoskakor utan socker. Det måste jag testa.

    Har precis upptäckt denna blogg efter att ha läst din andra blogg länge. Men jag märker dock att du inte skickar hela blogginläggen i rss-feeden på denna blogg. Tror bara det är en inställning i bloggen. Hoppas du vill fixa det.

    Av Blogger Marcus, Klockan 2009-04-14 18:13  

  • Du är en gudinna!
    Tack, nu vet jag också vad jag kan göra med en del av vitorna från morgonomeletten.

    Av Blogger Lillmassa, Klockan 2009-04-17 12:14  

  • Ser underbart gott ut!!

    Ha en fin midsommarhelg
    Kram Gunilla i Singapore

    Av Blogger A home far away, Klockan 2009-06-18 21:23  

  • jag har recept på majonnäs-suffle på äggvitor

    Av Blogger Monica Hansen, Klockan 2009-07-05 10:58  

  • Monica Hansen:
    Det låter spännande.

    Av Blogger Johanna Söderlund, Klockan 2009-07-07 21:56  

  • Kokos, kan man få för mycket av det? Jösses, så gott! :)

    tack för receptet!

    www.helenaljunggren.com

    Av Anonymous Helena Ljunggren, Klockan 2009-08-24 12:31  

  • Mmm, min pojkvän är galen i småkakor, så det får nog bli en batch av denna!

    Av Anonymous Boel, Klockan 2009-12-01 13:04  

  • Hej, jag heter Kristin Cooper och jobbar på KRAV. Jag vill bara meddela följande nyhetstips:
    Idag uppmärksammar KRAV följande rapport: http://www.slu.se/naring-mjolk Rapporten visar att ekologiska mjölkprodukter innehåller mer fettsyror än vanliga mjölkprodukter. Det är en meta-studie som omfattar 13 studier, främst från Europa, men även Sverige och USA under åren 2008-2011 och de har därför kunnat säkerställa statistiken som visar att de ekologiska mjölkprodukterna är av högre kvalitet tack vare att korna får äta mer gräs, beta mer, än andra kor.

    PÅ KRAVs webbplats, http://www.krav.se/mjolk finns kommentarer från Alicja Wolk, Professor i nutritionsepidemiologi vid Institutet för miljömedicin, Jana Pickova, forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet och Jenny Alm, KRAV-bonde från Almunge Prästgård utanför Uppsala.

    Hör gärna av dig om du har frågor!

    Allt gott/
    Kristin Cooper
    KRAV
    070 665 95 30

    Av Anonymous Kristin Cooper, Klockan 2012-06-28 10:21  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida