Johannas kök

2007-09-29

Frukostförslag

  • 2-3 ägg
  • 2-3 msk ghi eller smör
  • 60 g bär (ett fjärdedels paket)

Variera äggen genom att koka, steka eller genom att göra omelett eller äggröra.
Till kokta ägg är det gott med rumsvarmt smör. I omelett och äggröra brukar jag använda Santa Marias kokosmjölk (inga förtjockningsmedel).

Bär är mycket nyttigt, några av de nyttigare är björnbär, hallon och blåbär. Hallon har mycket låg kolhydrathalt. Jordgubbar är ganska söta men de har mycket hög halt folsyra.

Nåt sånt här brukar jag äta till frukost numera, men som vanligt vi är olika, olika stora och olika hungriga när det är dags för frukost.

Ni får gärna eposta förslag på frukostar och även andra rätter som jag kan lägga upp här, helst med bilder. Men de ska förstås följa temat; det vill säga åt stenåldershållet.

johanna{at}soderlund.cc

5 kommentarer:

  • Tack en en trevlig blogg först och främst. Jag älskar att laga mat så jag kan inte låta bli att kommentera din frukost. Omeletten är "den nya mackan" för mig. Man kan ju variera den precis lika mycket som en smörgås. Ost, grönsaker, kryddor, kött, fisk - variationsmöjligheterna är oändliga! Dessutom kan man ha rester av middagen på frukostomeletten. Så det var länge sedan jag slutade med den tråkiga bacon och ägg-frukosten.
    Förresten fick jag tag i hemkört smör i helgen, vilken färg! Och en lite annan konsistens. Den klibbar. Nu förstår jag helt plötsligt innebörden i ordet "smörpapper". Det behövs om man ska lägga i en sådan smörbit i en plastpåse.

    Av Anonymous Anonym, Klockan 2007-10-01 10:01  

  • Omeletten är den nya mackan, det var ju mycket bra sagt :-)

    Jag åt otroligt gott smör i England, opastöriserat från fribetande kor.

    Vart har du köpt ditt smör?

    Av Blogger Johanna Söderlund, Klockan 2007-10-03 23:31  

  • Hej!
    Jag har ett par enkla frukostförslag för oss som inte tål ägg eller vill variera frukosten.
    1) Koka brockoli (fryst eller färsk)med lite örtsalt och smör, mixa och ät med fisk, kött eller nötter till. Går att variera med blomkål, grönkål och spenat.
    2) Ta fram räkor kvällen innan. Blanda i hackad avokado, gurka, persilja och ev. lite äpple. Pressa över lime, god kallpressad olja (oliv, raps, valnöt) och lite örtsalt. Mums!
    Båda förslagen funkar förståss till både lunch och middag...

    Av Blogger Johanna i Skövde, Klockan 2008-05-22 20:17  

  • Finns det något särskilt skäl att ta kokosmjölk i omeletten framför grädde enligt ditt sätt att se på saken? Det är ju olika typer av fett och jag är nyfiken på att lära mig mer om din kostmodell!

    Av Blogger Mikkan, Klockan 2009-04-21 14:04  

  • Mikaela Mars:
    Det finns en del nackdelar med mjölkprodukter; dels är laktos och mjölkproteinerna inte så hälsosamma och dels stimulerar grädde och liknande ofta aptiten.

    Jag tror att jag inte tål mjölkprodukter så bra, jag får iaf ökad aptit av sådant.

    Men för de som inte tycker så mycket om kokosmjölk eller av andra anledningar hellre vill använda grädde så är det helt okej.

    Av Blogger Johanna Söderlund, Klockan 2009-04-21 18:01  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida