Johannas kök

2008-04-21

Lätt sätt att göra ghi

Ghi är smörfett, och det har fördelen att så gott som alla proteiner och kolhydrater från smöret tas bort. Det kan göras på ett antal olika sätt - här är ett sätt som är särskilt smidigt. Principen är att sjuda smöret för att separera beståndsdelarna; kaseinproteinerna flyter upp och laktosen, saltet, vassleproteinerna och vattnet hamnar i botten. (Kaseinproteiner är basen i ost, vassleprotein ger hög insulinhöjning.) I botten av kastrullen kommer det att se ut som mjölk.

* 6 st smörpaket á 500g
* femliterskastrull
* tillbringare (gärna i plast)
* saftsilsduk
* glasburkar eller dylika kärl

Lägg smörpaketen med kortändan neråt i kastrullen, sätt på locket. Smält smöret på låg värme (ettan). När allt smör har smält ska det sjuda i ytterligare ca 10-15 min - hela processen tar ungefär en timme. Under sjudningen så fälls mjölkproteinerna av kaseintyp ut och flyter upp. Här nedan syns ungefär hur mycket som flyter upp:


Sedan trär man en saftsilsduk (eller något annat med finmaskigt nät) över en tillbringare. Fäst duken med påsklämmor eller en gummisnodd. Vänta gärna uppåt en timme innan du häller över ghi:et i tillbringaren, så att det får svalna lite.


Ta bort lite av de stora kaseinflaken med en slev eller liknande, så att duken inte sätts igen - resten av kaseinproteinerna fastnar i silen. Häll försiktigt så att den mjölkiga vätskan inte kommer med. När tillbringaren börjar bli full så får man ta av silduken och hälla över ghi:et i glasburkar eller dylikt. Sätt sedan tillbaka silduken och gör om samma procedur. När du inte längre kan hälla utan att få med mjölkvätskan så häll i ett annat kärl så länge som det mesta är ghi. Släng bort det sista av mjölkvätskan.

Kärlet med blandat ghi och mjölkvätska skiktar sig efter en stund, ställ in det i kylen och så kan du använda det övre stelnade ghilagret, mjölkvätskan kan du hälla bort.

8 kommentarer:

  • Hej där! Vad använder man ghi / ghee till? Är smörsmaken kvar? Får man verkligen bort alla proteinerna?

    Av Anonymous Anonym, Klockan 2008-04-21 20:57  

  • anonym:
    Ghi används med fördel att steka i istället för smör. Smörets proteiner bränner lätt vid sig.

    Ja smörsmaken är kvar, men den är lite mildare eftersom det inte är lika salt.

    Jag skulle inte rekommendera ghi till någon som är väldigt mjölkproteinallergisk - i alla fall inte tillverkat med den här metoden. Men det allra mesta försvinner.

    Ghi kan också användas som substitut för smör i t.ex. bakning för de som vill hålla nere på laktos och mjölkproteiner.

    Av Blogger Johanna Söderlund, Klockan 2008-04-22 10:49  

  • Hej!
    Kan man lika gärna använda ghee som man kan köpa i affärer med "världens" sortiment? Hur är hållbarheten på den hemmagjorda?

    Av Blogger Katten, Klockan 2008-08-05 17:36  

  • katten:

    Nej, ghi som man köper i affären brukar inte vara lika bra, jag har skrivit om det i mitt inlägg om ghi.

    Hållbarheten på den hemgjorda beror förstås på hur bra den är gjord och så. Det väsentliga är ju att proteinerna, laktosen och vattnet är borta.

    Om ghiet är bra gjort och förvaras i kyl i lufttät behållare så håller den åtminstone några månader, kanske uppåt ett år.

    Av Blogger Johanna Söderlund, Klockan 2008-08-05 22:11  

  • Hej! Så snart jag smält smöret så är vätskan separerad. Jag kan då hälla över den klara vätskan i en annan kastrull och hälla ut bottensatsen. Varför ska man då sjuda allt i 30 min -1 timme? Själva separationen sker ju direkt. Är det okej att göra på detta sätt också, eller blir resultatet ett annat? Mvh Louise

    Av Anonymous Anonym, Klockan 2008-09-05 16:54  

  • Louise:
    Jag gör en stor sats på en gång, då tar det rätt länge bara att få allt att smälta.

    Sen är det bra att låta det sjuda en stund så att kaseinet koagulerar ordentligt (man märker att det flyter upp mer ostprotein om det får stå på plattan en stund).

    Men om ghiet ser klart ut tidigare så kanske det är okej ändå. Kaseinet kanske följer med bottensatsen om man inte sjudit så länge. När jag gör stor sats så behövs sjudningen iaf.

    /Johanna Söderlund

    Av Anonymous Anonym, Klockan 2008-09-10 16:46  

  • Tack för respons. Ja, jag var mest nyfiken på av vilket skäl det står att det ska sjuda så länge. Min separeras som sagt direkt. Sist provade jag att hälla över den klarnade vätskan i en annan kastrull direkt. Det var inget problem med sjäva hällandet, men slutresultatet blev märkligt, så den här gången låter jag allt sjuda ihop. Sist lät jag alltså den klarnade vätskan sjuda för sig och det blev en märklig smak och konsistens. Intressant. Kanske är kaseinet då. Hälsn Louise

    Av Anonymous Anonym, Klockan 2008-09-10 17:51  

  • Väldigt intressant inlägg. Har alltid undrat över ghee! Men nu vet jag, tack så mycket!

    Av Blogger Angelica, Klockan 2009-09-22 13:55  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida